The Effect of Brand, Design and Price on Perceived Quality and Re-Intent of Customers to Purchase Sports Brand Shoes

Document Type: Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 Ph.D. Student of Sport Management, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

3 M.Sc. of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of brand, design and price on the perceived quality and re-intention of consumers to buy sport brand shoes. This is an applied research conducted as a descriptive correlational study in field form. The statistical population of this study included all physical education students across different educational levels in Iran. In this research, 720 questionnaires were collected by random cluster sampling. Structural Equation Modelling (SEM) with PLS software was used to analyse the data of this research. The results of this study show that design with a coefficient of 0.36, price with 0.27, and brand with 0.26 have a significant effect on quality perceived by customers. The results of this research also show that perceived quality with an effect coefficient of 0.49 has a significant effect on customers’ purchase intention. Generally speaking, it can be concluded that the components of design, price, and brand of sport shoes for Iranian physical education students are very important. Famous brands in the world need to pay particular attention to these components to tap into this lucrative market in Iran and increase their re-purchasing intention by influencing consumers’ perceived quality.

Keywords


Article Title [Persian]

اثر برند، طراحی و قیمت بر روی کیفیت ادراک شده و قصد مجدد خرید مشتریان کفش های برند ورزشی

Authors [Persian]

  • علی بنسبردی 1
  • جواد فسنقری 2
  • سمانه رنجبر 2
  • نرگس بیدخوری 3
1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
Abstract [Persian]

اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر برند، طراحی و قیمت بر روی کیفیت ادراک شده و قصد مجدد خرید مشتریان کفشهای برند ورزشی بود. روش شناسی: روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی انجام گرفته و از تحقیقات کاربردی به شمار می‌رود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان رشته تربیت‌بدنی ایران در مقاطع مختلف تحصیلی می‌شد. در این پژوهش به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 720 پرسشنامه جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که طراحی با ضریب اثر 0.36، قیمت 27/0 و برند 0.26 به ترتیب تأثیر معناداری بر کیفیت ادراک شده مشتریان دارند. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که که کیفیت ادراک شده با ضریب اثر 0.49 تأثیر معناداری بر قصد خرید مشتریان دارد. نتیجه گیری: در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که مؤلفه‌های طراحی، قیمت و برند کفش‌های ورزشی برای دانشجویان تربیت‌بدنی ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند که برندهای معروف دنیا برای داشتن بازاری پرسود در ایران باید به این مؤلفه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوانند از طریق تأثیرگذاری بر روی کیفیت ادراک‌شده‌ مشتریان، قصد مجدد خرید آنان را افزایش دهند.

Keywords [Persian]

  • برند
  • طراحی
  • قیمت
  • کیفیت ادراک شده
  • قصد مجدد خرید