The Studying of Brand Management Dimensions on Sport Brand Management (Case Study of Zagros Kermanshah Province)

Document Type: Original Article

Authors

1 PhD Student of Sport Management, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor of Sport Management, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

10.22054/nass.2019.10535

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to investigate the dimensions of brand impact on sports, economic and professional experts, managers and experts in Kermanshah province. Method: This is a descriptive-survey research. The statistical population consisted of 120 experts, managers and experts in sport and economic in Kermanshah province who were selected by random sampling. In this study, 87 experts including experts, managers and experts in two fields of sport and economics completed a researcher-made questionnaire assessing the dimensions of sport brand effectiveness. The measurement tool was a questionnaire of sport brand management whose reliability and validity were tested for this research. The Cronbach's alpha value for all factors is 7 or higher, indicating the appropriateness of the questions posed to assess each of the dimensions affecting sport brand management. SPSS software version 20 was used for data analysis. The results of the tests showed that all four sectors (managerial, economic, cultural and social) influenced sport brand management. Results: Finally, the overall summary of the tests shows that social media management brand with a mean of 3.09 and cultural management factor with a mean of 1.82 have the highest and lowest priority in influencing sport brand, respectively. Conclusions: The research results show that the social sector of the brand has a higher priority and microeconomic and macroeconomic indicators should be recognized.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی ابعاد مدیریت برند بر مدیریت برند ورزشی (مطالعه موردی زاگرس کرمانشاه )

Authors [Persian]

  • محمد سعید کیانی 1
  • شهاب بهرامی 2
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،ایران
2 استادیار ، گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
Abstract [Persian]

این پژوهش با هدف بررسی ابعاد اثرگذاری و اثرپذیری برند بر متخصصان، مدیران و کارشناسان ورزشی و اقتصادی در استان کرمانشاه. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری، تعداد 120 تن از متخصصان، مدیران و کارشناسان ورزشی و
اقتصادی در استان کرمانشاه بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه 87 تن از افراد صاحب نظر اعم از متخصصان، مدیران و کارشناسان در دو حوزه ورزش و اقتصاد، پرسشنامه محقق ساخته بررسی ابعاد اثرگذاری برند ورزشی را
تکمیل کردند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته مدیریت برند ورزشی بود که پایایی و روایی آن برای این تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. مقدار آلفای کرونباخ به دست آمده برای تمامی عامل ها ارزش 7 به باال دارد که بیانگر مناسب بودن سؤالهای مطرح شده برای سنجش هر کدام از ابعاد اثرگذار بر مدیریت برند ورزشی است. در تجزیه و تحلیل و پردازش داده های جمع آوری شده از نسخه ی 20 نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج آزمون های حاکی از اثر داشتن هر چهار بخش )مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی( بر مدیریت برند ورزشی داشت. و جمع بندی کلی آزمونها مؤید آن است که از دیدگاه نمونه منتخب عامل مدیریت اجتماعی برند با میانگین رتبه 3/09 و عامل مدیریت فرهنگی برند با میانگین رتبه 1/82 به ترتیب بیشترین و کمترین اولویت را در اثرگذاری بر برند ورزشی دارند.

Keywords [Persian]

  • نام تجاری
  • برند ورزشی
  • مدیریت برند