Analyze the Status of Public Relations of Sports and Youth Organization of Kohgiluyeh & Boyer Ahmad Province

Document Type: Original Article

Authors

1 M.Sc. Student of Sport Media Management, Payame Noor University (PNU), Ray, Iran

2 Associate Professor of Sport Management and Sport Communication, Payame Noor University (PNU), Ray, Iran

10.22054/nass.2019.10537

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to analyze the public relations status of Sports and Youth Organization in Kohgilouyeh and Boyer Ahmad province. The present research was applied and study was a consecutive hybrid exploratory strategy and is implemented by qualitative content analysis and questionnaire quantitative survey. Method: Statistical society in qualitative section, ten people in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provincial authority of sports and youth, and in quantitative personnel in public relations department and 46 provincial active board and sports reporters in the province in total there were 150 people. Data collection tool was a face-to-face interview and a researcher-made questionnaire. Based on the findings of the qualitative section, a questionnaire was designed and its face and content validity was evaluated by several experts in the field of public relations and sport management and its construct validity was done by confirmatory factor analysis and its reliability was Cronbach's alpha coefficient of 0/94. Results: The qualitative data were analyzed by qualitative data encoding method and in quantitative part of descriptive statistics, frequency table was included and in the inferential part Friedman test was used. Conclusions: The results showed that the public relations status of Sports and Youth Organization in this province was below average, and Friedman's test showed that the importance, rank, and status of public relations were totally different.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیل وضعیت روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد

Authors [Persian]

  • طوبی طبیب زاده 1
  • حمید قاسمی 2
Abstract [Persian]

اهداف: پژوهش حاضر تحلیل وضعیت روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد بود. تحقیق حاضر کاربردی و از نظر استراتژی از نوع ترکیبی اکتشافی متوالی و از نظرمسیر اجرا از دو روش تحلیل محتوای کیفی و پیمایش کمی پرسشنامه ای بود. روش شناسی: جامعه آماری در بخش کیفی شامل 10 نفر در اداره کل ورزش و جوانان بر اساس معیار خبرگی در مدیریت ورزشی و روابط عمومی و در بخش کمی افراد شاغل در روابط عمومی اداره کل و 46 هیئت فعال استان ( شامل رئیس، نایب رئیس و دبیر هیئت) و خبرنگاران ورزشی استان در مجموع به 150 نفربودند. نمونه آماری در بخش کیفی و کمی به صورت کل شمار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه حضوری و پرسشنامه محقق ساخته بود. براساس یافته­های بخش کیفی، پرسشنامه­ای تنظیم شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصین حوزه روابط عمومی و مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عامل تاییدی بررسی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 94/. تایید شد. برای تجزیه­وتحلیل داده­های کیفی از روش کدگذاری داده­های کیفی و در بخش کمی از آمار توصیفی شامل جدول توزیع فراوانی و در بخش استنباطی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و رتبه وضعیت های مطرح شده در مورد روابط عمومی با یکدیگر متفاوت است (p</001 ، df=4 ، 86.768 = مجذور کای). ­نتیجه گیری: نتایج نشان داد که وضعیت روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کهگیلویه وبویراحمد زیر سطح متوسط است و آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت، رتبه و وضعیت روابط عمومی کاملاً متفاوت است.

Keywords [Persian]

  • روابط عمومی
  • روابط عمومی ورزشی
  • اداره کل ورزش و جوانان