Developing a Model of the Impact of Service Quality, Brand’s Social Identity and Attachment to the Team on the Loyalty of Football Fans

Document Type: Original Article

Authors

1 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 M.Sc. Student of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

10.22054/nass.2019.10533

Abstract

Purpose: The purpose of this research is to develop a model of the impact of service quality, brand’s social identity and the attachment to the team on the loyalty of Iranian Premier League football team’s fans. Method: This is an applied study of descriptive-correlation type. The statistical population of this study consisted of the fans of the selected Iranian Premiere Football League. A probability clustering method was used for sampling. Azadi football stadium of Tehran, Imam Reza football stadium of Mashhad, Yadegar Imam Football stadium of Tabriz and Naghsh Jahan football stadium of Isfahan were selected and the questionnaires were distributed in the 12th week of the tournament (2018-2019 season) between fans in above named stadiums. 400 questionnaires were distributed equally in four stadiums and finally, 387 full questionnaires were received and this number was considered as a statistical sample of the research. A researcher-made service quality questionnaire, brand’s social identity questionnaire of Boyle and Magnusson (2007), fans’ attachment questionnaire of Yoon, Petrick, & Backman (2017) and fans’ loyalty questionnaire of Tachis and Tzetzis (2015) were used for gathering information. Structural equation model and LISREL software were used to review and test the hypotheses. Results: The result showed that brand’s social identity has a significant positive effect on the attachment and loyalty of fans (P˂ 0.05). The attachment of fans also has a significant positive effect on their loyalty (P˂ 0.05). Conclusions: It is concluded that for enhancing fan's loyalty, managers of football teams should notice to service quality as a key factor.

Keywords


Article Title [Persian]

توسعه مدلی از تأثیر کیفیت خدمات، هویت اجتماعی برند و دلبستگی به تیم بر وفاداری هواداران فوتبال

Authors [Persian]

  • علی بنسبردی 1
  • محسن اسماعیلی 2
1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
Abstract [Persian]

اهداف: هدف این تحقیق  توسعه مدلی از تأثیر کیفیت خدمات، هویت اجتماعی برند و دلبستگی به تیم بر وفاداری هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش شناسی: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل بر تمام هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای احتمالی استفاده شد. ورزشگاه فوتبال آزادی تهران، ورزشگاه فوتبال امام رضا مشهد، ورزشگاه فوتبال یادگار امام تبریز و ورزشگاه فوتبال نقش جهان اصفهان انتخاب شدند و توزیع پرسشنامه ها بین هواداران در هفته دوازدهم لیگ برتر (فصل 1398-1397) در این ورزشگاه ها صورت گرفت. تعداد کل 400 پرسشنامه به صورت مساوی در چهار ورزشگاه توزیع شد و نهایتا 387 پرسشنامه کامل بازگردانده شد و همین تعداد به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد. و برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. از پرسشنامه محقق ساخته کیفیت خدمات، پرسشنامه هویت اجتماعی برند بویل و مگنوسن (2007)، پرسشنامه دلبستگی به تیم یون و همکاران (2017) و پرسشنامه وفاداری هواداران تاچیز و تیزتز (2015) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. برای بررسی و آزمون فرضیه­ها از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که کیفیت خدمات بر هویت اجتماعی برند، دلبستگی و وفاداری هواداران اثر مثبت و معنی داری دارد (P˂ 0.05). هویت اجتماعی برند بر دلبستگی و وفاداری هواداران اثر مثبت و معنی داری دارد(P˂ 0.05). همچنین دلبستگی هواداران بر وفاداری آنان اثر مثبت و معنی داری دارد (P˂ 0.05). نتیجه گیری: براساس نتایج می­توان نتیجه گیری کرد که مدیران تیم­های فوتبال برای افزایش وفاداری هواداران باید توجه ویژه­ای به کیفیت خدمات داشته باشند.

Keywords [Persian]

  • برند
  • دلبستگی
  • کیفیت خدمات
  • وفاداری
  • هویت اجتماعی