Optimization of Ticket Sales for Tehran Azadi stadium with the Approach of Simulating Queuing Systems and MCDM

Document Type: Original Article

Authors

1 M.Sc. Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

10.22054/nass.2019.10760

Abstract

The purpose of the present study was to optimize and improve the status of ticket sales at Tehran Azadi Stadium and reduce customer waiting times in queues using methods Simulation and Multi-criteria decision making (MCDM). First, using objective observation and time-out, the waiting time for spectators in the ranks of the ticket and presentation and physical examination calculations and then using the simulation software, The entire service process has been simulated from the moment the ticket is purchased until the moment they enter the stadium, and the average waiting time for spectators in the queue for the provision of services is calculated. And then we look at the problems with ticket sales. Also, using interviews with elite and expert people, there are some ways to reduce waiting times for customers in the queue. And each of these views was examined using the simulation software; then scenarios were developed to improve the status quo and then, using multi-criteria decision-making methods, we ranked the scenarios and selected the best scenario.

Keywords


Article Title [Persian]

بهینه سازی صفوف بلیت فروشی ورزشگاه آزادی تهران بارویکرد شبیه سازی سیستم های صف و MCDM

Authors [Persian]

  • علی جمشیدی 1
  • جواد شهلائی 2
  • غلامعلی کارگر 2
Abstract [Persian]

در دنیای رقابت امروزی، توجه به جلب رضایت یک نکته اساسی است. رضایت مشتریان[1] به این معنی است که مشتریان از نحوه برخورد و ارائه خدمات سازمان راضی بوده و سازمان در جذب و حفظ ایشان موفق عمل نموده است. ایجاد صف در سیستم‌های خدماتی و تولیدی از موضوعات عدیده‌ای است که بر فاکتورهای گوناگونی از جمله هزینه تحمیلی به مؤسسات و مشتری و همچنین رضایت مشتری و رضایت سیستم خدماتی و تولیدی تأثیر زیادی دارد. در پژوهش حاضر به بررسی مدت زمان انتظار[2] مشتریان و تماشاگران مسابقات فوتبال در صف تهیه بلیت پرداخته شده است و سعی در بهبود وضعیت سیستم یلیت فروشی شده است. در ابتدا با استفاده از مشاهده عینی و زمانگیری مدت زمان انتظار محاسبه و سپس با استفاده از نرم افزار شبیه سازی ED[3]، کل فرایند خدمت دهی از لحظه خرید بلیت تا لحظه ورود به ورزشگاه شبیه سازی گشته و سپس میانگین زمان انتظار تماشاگران در صف ارائه خدمات محاسبه گردیده است. در ادامه به بررسی مشکلات بلیت فروشی و گلوگاه های[4] ورود و صفوف و همچنین مصاحبه با افراد نخبه و متخصص و ارائه راهکارهایی در جهت کاهش مدت زمان انتظار مشتریان در صف پرداختیم و همچنین هر یک از این نظریات را با استفاده از نرم افزار شبیه سازی بررسی کرده، سپس سناریوهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه و پس از آن با استفاده از روش‌های تصمیم گیری چند معیاره سناریو ها را رتبه بندی و بهترین سناریو را انتخاب نمودیم.

Keywords [Persian]

  • بلیت فروشی
  • شبیه سازی
  • ورزشگاه آزادی