The Qualitative Survey of Effective Factors on Students' Participation in Extracurricular Sport Activities

Document Type: Original Article

Authors

1 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Ph.D. Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

Background: The purpose of this research was the qualitative survey of effective factors on students' participation in extracurricular sports activities. Method: The research methodology was qualitative, the kind of phenomenology with targeted sampling gathered through in-depth interviews with 16 students from Allameh Tabataba’i University of Tehran, Iran. The number of students in this university (research population) was about 18,000 in the academic year 2016-17. All interviews were carefully recorded, and then the analysis of the text of the interview was carried out by Smith’s method. Results: Findings from the interviews with students was extracted in three main themes, including: Students' enthusiasm for sports activities, motivational factors of sports participation, and barriers to sports participation. 30 sub-themes are also included. Conclusions: Based on the results of this study, it is recommended that authorities and managers of extracurricular sports activities of universities pave the way for the development of extracurricular sports activities for students by removing barriers to sports participation and improving the factors of motivation and enthusiasm for sports.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی کیفی عوامل موثر بر مشارکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی

Authors [Persian]

  • جواد شهلائی 1
  • ولی علیزاده 2
1 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
Abstract [Persian]

پیش زمینه: هدف این تحقیق، بررسی کیفی عوامل موثر بر مشارکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی بود. روش شناسی: مطالعه حاضر به شیوه کیفی، از نوع پدیدارشناسی با نمونه­گیری هدفمند و به وسیلة مصاحبة ژرف­نگر با تعداد 16 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران انجام گرفت. تعداد دانشجویان این دانشگاه (جامعه آماری) در سال تحصیلی 17-2016 حدود 18000 نفر بود. تمام مصاحبه­ها به دقت ثبت گردید، سپس تحلیل متن مصاحبه­ها با روش اسمیت صورت پذیرفت. یافته ها: یافته­های حاصل از مصاحبه با دانشجویان شامل سه مضمون اصلی؛ انس دانشجویان با فعالیت­های ورزشی، عوامل انگیزشی برای مشارکت ورزشی و موانع مشارکت ورزشی و 30 مضمون فرعی بودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، پیشنهاد می شود؛ مسئولین و مدیران فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه ها با رفع موانع مشارکت ورزشی و تقویت عوامل انگیزشی مشارکت ورزشی و انس با ورزش، راه توسعه فعالیت­های فوق برنامه ورزشی برای دانشجویان را در دانشگاه ها فراهم نمایند.

Keywords [Persian]

  • فعالیت های فوق برنامه ورزشی
  • بررسی کیفی
  • مشارکت ورزشی
  • دانشجویان