The Effect of Bandwidth Modeling on the Learning of Movement Components

Document Type: Original Article

Authors

1 PhD Candidate of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sport Management and Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor of Health & Sports Medicine, Faculty of Physical Education and Sports Science, University of Tehran, Tehran, Iran

4 M.Sc. of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

10.22054/nass.2019.9858

Abstract

Background: The authors assessed the effect of bandwidth modeling in learning relative timing and absolute timing. Method: Participants were 10 male high school students who volunteered to participate in the experiment (M age = 16 years, SD = 0.942 years). None of the participants had prior experience with the task or was informed about the purpose of the experiment. They had to learn soccer chip shot under either a bandwidth (model delivered when participant’s performance was outside a predefined bandwidth or rang) or yoked (same number of model provided as bandwidth group) modeling procedure. Results: The results show that the bandwidth group was more effective in learning relative timing than the yoked group. Conclusions: It indicated that benefits of feedback frequency reduction is generalizable to observational learning context. The authors propose that this method may be an appropriate method for relative timing learning.

Keywords


Article Title [Persian]

تاثیر الگودهی دامنه ای بر یادگیری مولفه های حرکت

Authors [Persian]

  • سپیده حامدی 1
  • عباس بهرام 2
  • الهام شیرزاد عراقی 3
  • فائزه بابایی 4
1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Abstract [Persian]

پیش زمینه: نویسندگان در این تحقیق به بررسی تاثیر الگودهی دامنه ای در یادگیری زمانبندی نسبی و زمانبندی مطلق پرداختند. روش شناسی: شرکت کنندگان 10 دانش آموز پسر دبیرستانی بودند که به طور داوطلبانه در این آزمون شرکت کردند (میانگین سن= 16 سال، انحراف معیار= 942/0 سال). هیچ یک از شرکت کننده ها تجربه قبلی از تکلیف و یا اطلاعاتی درباره هدف آزمون نداشتند. آنها باید ضربه چیپ فوتبال را تحت شرایط الگودهی دامنه ای (دریافت الگو زمانی که اجرای شرکت کننده خارج از دامنه یا محدوده تعیین شده بود) یا الگودهی جفت شده (دریافت تعداد مشابه از الگوی ارائه شده در گروه دامنه ای) یاد می گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه دامنه ای در یادگیری زمانبندی نسبی نسبت به گروه جفت شده بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این بود که مزایای کاهش توالی بازخورد به یادگیری مشاهده ای نیز قابل تعمیم است. نویسندگان پیشنهاد می کنند که این روش ممکن است یک روش مناسب برای یادگیری زمانبندی نسبی باشد.

Keywords [Persian]

  • الگودهی دامنه ای
  • یادگیری مشاهده ای
  • ضربه چیپ فوتبال