An Investigation on the Role of Modern Media on Developing Zurkhaneh Sport

Document Type: Original Article

Authors

1 M.Sc. Student of Sport management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

Abstract

Purpose: This research aims to investigate the quadruplet role of modern media (education, informing, making social participation, and culturing) on the development of Zurkhaneh sport. Method: This research is applicable in terms of objectives and is descriptive research in terms of data gathering methods. The statistical society of this research includes the athletes, experts, and activists of sports media in the context of the Zurkhaneh sport. Because the exact number of this society was not clear, the number of 384 persons were selected by random sampling. Its measuring tool was the researcher-made questionnaire that 12 professors and experts approved its content validity and its reliability was calculated using the compound reliability (Dillon – Goldstein) and was about 0.82. In addition, the SPSS software was used to analyze the data and PLS software was used to preset the model. Results: The results show that the “informing” factor had the maximum role in developing the Zurkhaneh sport with the factor loading of about 0.93. The other factor that had many roles in developing the Zurkhaneh sport was the “social participation” with the factor loading of about 0.91. The “education” factor with the factor loading of about 0.90 was in third place and the last factor was the “culturing” with the factor loading of about 0.90. Conclusions: According to the results of this research, it could be stated that modern media have obtained such power in the communication era that could affect public opinion. Therefore, the potentials of the modern media and their infinite capacity can be used by proper and correct operational planning to make great movements in developing various aspects of Zurkhaneh sport inside and outside of the country.

Keywords


Article Title [فارسی]

بررسی نقش رسانه‌های نوین در توسعه ورزش زورخانه‌ای

Authors [فارسی]

  • سجاد قاسم پور 1
  • جواد شهلایی 2
  • علی رضا ذاکریان 3
1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 عضو هیات علمی مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی
Abstract [فارسی]

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه‌های نوین (آموزش، اطلاع‌رسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی و فرهنگ‌سازی) در توسعه ورزش زورخانه‌ای بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق شامل ورزشکاران، صاحب‌نظران و فعالان رسانه‌های ورزشی در حوزه ورزش زورخانه ای بودند. . با توجه به مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه پژوهش حاضر 384 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری آن پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید 12 تن از اساتید و متخصصان رسید و پایایی آن نیز با استفاده از پایایی مرکب (دیلون-گلدشتاین) 82/0 محاسبه شد. همچنین از نرم‌افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها و از نرم‌افزار PLS جهت ارائه مدل استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که عامل اطلاع‌رسانی با بار عاملی 93/0 بیشترین نقش را در توسعه ورزش زورخانه‌ای دارد. عامل دیگری که بیشترین نقش را در توسعه ورزش زورخانه‌ای داشت، مشارکت اجتماعی با بار عاملی 91/0 بود. عامل آموزشی با بار عاملی 90/0 در جایگاه سوم قرار داشت و آخرین عامل تأثیرگذار در توسعه ورزش زورخانه‌ای، فرهنگ‌سازی با بار عاملی 90/0 بود. با توجه به نتایج تحقیق، می‌توان گفت که رسانه‌های نوین در عصر ارتباطات به چنان قدرتی دست‌یافته‌اند که بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی عملیاتی و صحیح در جهت استفاده از پتانسیل‌های رسانه‌های نوین و ظرفیت بی‌نهایت آن‌ها گامی مؤثر در توسعه ورزش زورخانه‌ای در ابعاد مختلف این ورزش در داخل و خارج از مرزهای کشور برداشت.

Keywords [فارسی]

  • رسانه‌های نوین
  • توسعه ورزش
  • ورزش زورخانه‌ای