Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Sport Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari Branch, Sari, Iran

2 Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sari Branch

10.22054/nass.2021.56886.1077

Abstract

Background: Given the importance of entrepreneurship as a factor to increase job opportunities, the development of entrepreneurial schools as an approach to increase students' job skills has attracted much attention. However, not much research has been done on entrepreneurship schools. However, the introduction of physical education in the field of entrepreneurship can create many job opportunities for students in this field. Purpose: This study was conducted to develop a model for entrepreneurial physical education schools in Iran. Method: This is applied research conducted as a descriptive-survey. The statistical population of the study included managers and teachers of entrepreneurship centers in physical education vocational schools in Iran, from which a sample of 260 people was selected using the Cochran's formula. Research data were collected using a self-administered questionnaire and analyzed using the partial least squares technique and Smart PlS software. Results: Calculation of Cronbach's alpha, combined reliability and average variance extracted showed that the research questionnaire has good reliability and validity. The results of hypotheses test revealed that all three dimensions of entrepreneurship have positive and significant effect on innovation; it was also found that innovation has a positive and significant effect on the entrepreneurial event. Conclusion: in general, the results of this study imply that taking an entrepreneurial orientation can lead to development of entrepreneurial physical education schools.

Keywords

Article Title [فارسی]

طراحی الگوی هنرستان های تربیت بدنی کار آفرین در ایران

Author [فارسی]

  • وحید شجاعی 1

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران

Abstract [فارسی]

زمینه: با توجه به اهمیت کارآفرینی به عنوان عاملی برای افزایش فرصتهای شغلی ، توسعه مدارس کارآفرینی به عنوان رویکردی برای افزایش مهارتهای شغلی دانش آموزان توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. با این حال ، تحقیقات زیادی در مورد مدارس کارآفرینی انجام نشده است. با این وجود ، ورود تربیت بدنی در زمینه کارآفرینی می تواند فرصت های شغلی زیادی را برای دانشجویان این رشته ایجاد کند. هدف: این پژوهش با هدف طراحی هنرستان‌های تربیت بدنی کار آفرین در ایران انجام شده است. این تحقیق از لحاظ کاربردی است و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. روش: جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و معلمان مراکز کارآفرینی درهنرستان های تربیت بدنی کشور بوده است که از این میان نمونه‌ای متشکل از 260 نفر با استفاده از فورمول کوکران انتخاب شده‌ است. داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PlS تحلیل شده است. محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده نشان داد که پرسشنامه تحقیق از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است. یافته ها: محاسبه آلفای کرونباخ ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده نشان داد که پرسشنامه تحقیق از قابلیت اطمینان و روایی خوبی برخوردار است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که هر سه بعد کارآفرینی تأثیر مثبت و معنی داری بر نوآوری دارند. همچنین مشخص شد که نوآوری تأثیر مثبت و قابل توجهی در رویداد کارآفرینی دارد. نتیجه گیری: به طور کلی ، نتایج این مطالعه نشان می دهد که گرایش کارآفرینی می تواند به توسعه مدارس تربیت بدنی کارآفرین منجر شود.

Keywords [فارسی]

  • تربیت بدنی
  • کارآفرینی
  • نوآوری
  • آموزشگاه فنی حرفه ای