The Relationship between Aesthetic Dimensions ‎and Customer Loyalty in Gyms

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

10.22054/nass.2021.57348.1081

Abstract

Sports venues and complexes are among the most important sports venues in the community. For this reason, these places should be planned according to aesthetic and technical characteristics. It's not enough to just exercise. The main purpose of the present study was to investigate the relationship between aesthetic dimensions and customer loyalty of gyms and a case study of Ardabil city.The method of this research is descriptive survey, in terms of practical purpose and is done in the field. The statistical population of this study consists of all visitors to Ardabil sports halls. The method used to sample this research is that due to the possibility of access to all these sports halls in Ardabil city, and in these places, the choice of customers was random, which was selected using Morgan's table of 384 people. . In order to collect the required data, Razavi et al.'s (2011) aesthetic dimensions questionnaire and Randall's customer loyalty questionnaire (2005) were used. The results showed that the dimensions of color, light, harmony, form, space and environment are effective in customer loyalty to sports venues and there is a significant relationship between aesthetic aesthetics and customer loyalty to sports venues (P <0.05) and direct existence. And with the improvement of the aesthetic dimension in sports venues, customer loyalty to sports venues will increase.

Keywords


Article Title [فارسی]

رابطه ابعاد زیبایی شناختی با وفاداری مشتریان سالن های ورزشی

Authors [فارسی]

  • محمد سعید کیانی 1
  • شهاب بهرامی 2
1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
Abstract [فارسی]

مکان ها و مجموعه های ورزشی از مهم ترین فضاهای ورزشی در جامعه هستند. به همین علت این مکان ها باید بر حسب ویژگی های زیبایی شناختی و فنی برنامه ریزی شوند. تنها وجود امکانات برای ورزش کردن کافی نیست. هدف اصلی از پژوهش حاضر رابطه ابعاد زیبایی شناختی با وفاداری مشتریان سالن های ورزشی مطالعه موردی شهر اردبیل بود. روش این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی، از نظر هدف کاربردی بوده و به شکل میدانی انجام می شود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مراجعه کنندگان به سالن های ورزشی شهر اردبیل تشکیل می دهند. روش مورد استفاده برای نمونه گیری این پژوهش بدین صورت است که به دلیل امکان دسترسی به تمامی این سالن های ورزشی در شهرستان اردبیل مراجعه و در خود این اماکن انتخاب مشتریان بصورت تصادفی بود که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر انتخاب گردید. بمنظور گرد آوری داده‌های مورد نیاز، از پرسشنامه ابعاد زیباشناختی رضوی و همکاران (1390) و پرسشنامه وفاداری مشتری راندل (2005) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در وفاداری مشتریان به اماکن ورزشی مؤثر می باشد و بین بعد زیبا شناختی و وفاداری مشتریان به اماکن ورزشی رابطه معنی دار (05/0 < P) و مستقیم وجود دارد و با بهبود بعد زیبا شناختی در اماکن ورزشی وفاداری مشتریان به اماکن ورزشی بیشتر می شود.

Keywords [فارسی]

  • ابعاد زیباشناختی
  • وفاداری مشتریان
  • اماکن ورزشی.بازاریابی ورزشی