The Relationship between Sport Event Quality, Satisfaction, Perceive Value, Loyalty and Behavior Intention: A Meta-Analysis

Document Type : Original Article

Authors

1 دکتری مدیریت ورزش دانشگاه رازی

2 دانشگاه تربیت مدرس

10.22054/nass.2021.58974.1085

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to summarize the results of existing studies that addressed the relationship between some effective variables in sporting events (with emphasis on quality component features). Method: The methodological design followed three steps data collection, data coding, and statistical analysis. The study examined two databases (ISI WoS and Scopus) and analyzed 71 relationships. The metafor software from the R package used for analysis. Also, the coefficient of correlation r as a metric to measure the effect size of the studied scope variables. Findings: These findings provide empirical support for several previous studies. In other words, the relatively large effect size on the relationship between each of the variables considered in this study obtained. In such a way that event quality with satisfaction, perceived value with behavioral intention, perceived value with satisfaction, event quality with behavioral intention, satisfaction with loyalty, and finally satisfaction with behavioral intention obtained effect sizes (0.52), (0.56), (0.59), (0.64), (0.61), (0.62), respectively. Conclusion: Considering the meta-analytic approach in this study, it can be noted that managers and officials of sports events in their future decisions can have a more comprehensive and deeper understanding of the relationship between the variables studied in this study; and implement their strategies accordingly.

Keywords


Article Title [فارسی]

رابطه بین کیفیت رویداد ورزشی ، رضایت ، درک ارزش ، وفاداری و مقاصد رفتاری: با رویکرد فراتحلیل

Authors [فارسی]

  • نگار قلی پور 1
  • عرفان مرادی 2
Abstract [فارسی]

هدف: هدف از این مطالعه جمع بندی نتایج مطالعات موجوی بود که به رابطه بین برخی متغیرهای موثر در رویدادهای ورزشی (با تأکید بر ویژگی های مولفه کیفیت خدمات) پرداخته است.
روش: طراحی روش ، سه مرحله جمع آوری اطلاعات ، کدگذاری داده ها و تجزیه و تحلیل آماری را دنبال می کند. این مطالعه دو پایگاه داده (ISI WoS و Scopus) را مورد بررسی قرار داده و 71 رابطه را تحلیل کرده است. نرم افزار metafor از بسته R برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. همچنین ، ضریب همبستگی r به عنوان معیاری برای اندازه گیری اندازه اثر متغیرهای دامنه مورد مطالعه استفاده گردید.
یافته ها:یافته های تحقیق از یافته های تجربی چندین مطالعه قبلی پشتیبانی می کند.اندازه تأثیر نسبتاً زیاد بر رابطه بین هر یک از متغیرهای در نظر گرفته شده در این مطالعه بدست آمده است. به گونه ای که کیفیت رویداد با رضایت ، ارزش ادراک شده با مقاصد رفتاری ، ارزش ادراک شده با رضایت ، کیفیت رویداد با مقاصد رفتاری ، رضایت از وفاداری و در نهایت رضایت از مقاصد رفتاری به ترتیب دارای اندازه اثر (0.52) ، (0.56) ، (0.59) ، (0.64) ، (0.61) ، (0.62) ، بودند.
نتیجه گیری: با توجه به رویکرد فراتحلیلی در این مطالعه ، می توان خاطر نشان کرد که مدیران و مسئولان رویدادهای ورزشی در تصمیمات آینده خود می توانند درک جامع تر و عمیق تری از رابطه بین متغیرهای مورد مطالعه در این مطالعه داشته باشند و استراتژی های خود را بر این اساس اجرا کنند.

Keywords [فارسی]

  • مقاصد رفتاری
  • کیفیت رویداد وفاداری ارزش ادراک شده رضایت