Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor, Department of Sport Management, Arak University, Arak, Iran‎

2 Associate professor, Department of Sport Management, Arak University, Arak, Iran

10.22054/nass.2021.62964.1099

Abstract

Purpose: Today, sport is considered as an industry and sports as a science discipline recognized in the ‎world, requires effective cooperation with industry. The development of sports is ‎accompanied by the development of science, which doubles the need for appropriateness and ‎attention to the field of science to develop entrepreneurship in the university and the ‎relationship with industry. In this regard, the purpose of this study was to design an ‎entrepreneurial curriculum model with an emphasis on the relationship between industry and ‎academia in the sports science‎.‎ Method: The research approach was qualitative and used a grounded theory methodology and in-depth ‎interviews were used for this purpose. Participants included students and professors of sports ‎sciences at public universities, who were considered as 23 according to the purposeful ‎sampling‎‎.‎ Results: The results showed that the university structure, communication with industrial institutions ‎and centers, training of university manpower are effective in developing the entrepreneurial ‎curriculum model and the development of learning in the real world. As a result, to strengthen ‎the curriculum, the need to pay attention to cooperation between institutions and gain ‎experience through internships and contracts between universities and the participation of ‎other disciplines as well as industrial centers can strengthen knowledge, skills, and attitudes‎.‎ Conclusions: It seems that the increasing practicality of educational programs and their close relationship ‎with the sports industry and related organizations can affect sports entrepreneurship in ‎society‎.‎

Keywords

Article Title [فارسی]

طراحی الگوی برنامه آموزشی کارآفرینانه با تأکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه در رشته علوم ورزشی

Authors [فارسی]

  • زینب مندلی زاده 1
  • اسفندیار خسروی زاده 2

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

Abstract [فارسی]

امروزه ورزش به‌عنوان یک صنعت موردتوجه قرار گرفته است و علوم ورزشی به‌عنوان یک‌رشته علمی شناخته‌شده در دنیا، نیازمند همکاری مؤثر با صنعت و در نتیجه عقب نماندن از تکنولوژی مربوط به توسعه ورزش است. توسعه ورزش، توأم با توسعه علوم بوده که این مهم لزوم تناسب و توجه به رشته علمی به‌منظور توسعه کارآفرینی در دانشگاه و ارتباط با صنعت را دوچندان می‌کند. در این راستا، هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه آموزشی کارآفرینانه با تأکید بر ارتباط بین صنعت و دانشگاه در رشته علوم ورزشی بر اساس رویکرد داده بنیاد گلیزر بود. روش تحقیق، به‌صورت کیفی و استفاده از رویکرد گراندد تئوری بود و بدین منظور از مصاحبه‌های عمیق استفاده شد. مشارکت‌کنندگان شامل دانشجویان و استادان رشته‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های دولتی بودند که با توجه به نمونه‌گیری هدفمند، 23 نفر در نظر گرفته شد. نتایج یافته‌ها نشان داد ساختار دانشگاهی، ارتباط با نهادها و مراکز صنعتی، آموزش نیروی انسانی دانشگاه‌ها در توسعه مدل برنامه آموزشی کارآفرینانه و توسعه یادگیری در دنیای واقعی مؤثر است. در نتیجه در راستای تقویت برنامه درسی لزوم توجه به همکاری بین نهادها و به دست آوردن تجربه از طریق کارورزی و کارآموزی و عقد قرارداد بین دانشگاه و مشارکت سایر رشته‌ها و نیز مراکز صنعت می‌تواند به تقویت دانش، مهارت و نگرش هر چه بیشتر دانشجویان کمک کند. به نظر می‌رسد کاربردی‌تر شدن هر چه بیشتر برنامه‌های آموزشی و ارتباط نزدیک با صنعت ورزش و سازمان‌های مرتبط، می‌تواند کارآفرینی ورزشی را در جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

Keywords [فارسی]

  • صنعت ورزش
  • علوم ورزشی
  • دانشگاه
  • داده بنیاد
  • رویکرد کارآفرینانه