Investigating the Relationship between Cost, Benefit and Attachment to the Environment by Mediating Behavioral Attitudes among Sports Tourists

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student of Sport Management, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

2 M.Sc. Student of Sport Management, Islamic Azad University, Kermanshah Branch, Kermanshah, Iran

Abstract

Purpose: The examination, investigating and relationship between costs, benefit and attachment to the environment by mediating behavioral attitudes among sports tourists. Method: The population of the study consisted of all sports spectators of 27th Fajr Open and Esteghlal vs. Tractor rematch from 15th Persian Gulf Pro League. According to Kukran formula sample size was equal to 722 persons. 920 questionnaires distributed among population that 722 questionnaires were analyzed. In order to collect data a self-made questionnaire was used which it's validity confirmed by 5 sports teachers of Razi and Tehran university and variables reliability was calculated by using Cronbach's alpha coefficient which was equal to 0.89. Data analysis done by using the descriptive and inferential statistics include Kolmogorov–Smirnov, Pearson correlation, path analysis of structural equations, Regression and also AMOS-21 and SPSS-22. The results showed that environmental communication should be formed within the right framework, encourage people to Environmentally Responsible Behavior through a bonus is not necessarily effective and doesn't encourage sports spectator. Results: Result showed that spectators display more cooperation through targeting for enjoyment and are sensitive toward any perceived cost in the implementation of Environmentally Responsible Behavior. The result also showed if cooperation with Environmental Management System doesn't take too much time and totally doesn't interfere with their enjoyment of watching match, they will support it automatically. The results also suggest the need to design efficient equipment to ensure ease of use and as a result reducing the perceived cost associated with Environmentally Responsible Behavior. Conclusions: Sports event owners can encourage spectators to do the Environmentally Responsible Behavior by connecting with them and also induce this fact to spectators that associate with the event can assist them to experience higher quality events in the future.

Keywords


Article Title [فارسی]

برسی ارتباط هزینه،منفعت و دلبستگی به محیط زیست با میانجی گری نگرش رفتاری در بین گردشگران ورزشی

Authors [فارسی]

  • محمد سعید کیانی 1
  • لیلا نظری 2
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،ایران
2 کارشناس ارشد گروه مدیریت ورزشی ،دانشگاه رازی.کرمانشاه.ایران
Abstract [فارسی]

اهداف:هدف پژوهش حاضر برسی ارتباط هزینه،منفعت و دلبستگی به محیط زیست با میانجی گری نگرش رفتاری در بین گردشگران ورزشی می‌باشد.روشکار: جامعه تحقیق شامل کلیه تماشاگران بیست و هفتمین دوره‌ی مسابقات بین المللی تکواندو جام فجر و مسابقه‌ی برگشت استقلال تهران و تراکتور‌سازی تبریز از پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 584 نفر تعیین شد. تعداد 700پرسش‌نامه در بین نمونه توزیع که از این تعداد 584 پرسش‌نامه مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ محقق‌ساخته استفاده شد که روایی آن توسط پنج نفر از اساتید تربیت بدنی دانشگاه رازی و دانشگاه تهران مورد تایید قرار گرفت و پایایی متغیرهای مورد بررسی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/ . محاسبه گردید. برای ‌تحلیل داده های پژوهش از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر معادلات ساختاری، رگرسیون و نرم افزارهای AMOS-21 و SPSS-22 استفاده شد. به منظور تعیین توزیع جامعه (نرمال بودن داده‌ها) از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد. بحث و نتیجه گیری:نتایج نشان داد که دلبستگی مکانی اثر معناداری بر نگرش رفتاری ندارد، هزینه های رفتاری اثر منفی و منفعت‌های رفتاری اثر مثبت بر نگرش رفتاری دارد. طبق نتایج تحقیق تماشاگران نسبت به هرگونه هزینه‌ی ادراک شده در اجرای رفتار زیست‌محیطی مسئولانه حساس هستند و درصورتیکه همکاری با سیستم مدیریت زیست‌محیطی رویداد وقتشان را بیش ازحد نگیرد، مانع تماشای مسابقه نباشد و بطورکلی در لذت بردن آنها اخلال جدی ایجاد نکند، بصورت خودکار با آن همراه می‌شوند.

Keywords [فارسی]

  • گردشگری رویداد ورزشی
  • دلبستگی مکانی
  • هزینه‌های رفتاری
  • منفعت‌های رفتاری
  • نگرش رفتاری